صفحه 16 از 16 نخستنخست ... 6141516
نمایش نتایج: از شماره 151 تا 157 , از مجموع 157

موضوع: تقویم تاریخ (تقویم خبری)

  1. shahpoor آواتار ها
    shahpoor
    مدیر سابق
    Jul 2008
    16,027

    پیش فرض

    12 رجب هجري قمريفقط کاربران ثبت نام شده میتوانند لینک های انجمن را مشاهده کنند. ]
    درگذشت «عباس ابن عبدالمطلب»
    عموي بزرگوار پيامبراسلام (ص)
    12 رجب 32 - «عباس ابن عبدالمطلب» عموي بزرگوار پيامبراسلام (ص) وازبزرگان قريش وفات يافت. او مردي توانگربود و گويند كه پيش از هجرت پيامبراكرم (ص) به مدينه ، اسلام آورد، اما عقيده اش را آشكار نساخت . برخي ديگراز مورخان معتقدند كه عباس ابن عبدالمطلب كمي پيش ازفتح مكه درسال 8هجري به مسلمانان پيوست وپس از فتح مكه منصب سقايت خانه خدا يعني تامين آب براي زائران خانه كعبه رارسول خدا(ص) به ايشان واگذار كرد . عباس در غزوه حنين دركنارياران حضرت محمد(ص) حضورداشت و دراواخرعمرازدوچشم نابينا شد وچندي بعد بدرود حيات گفت و چندي بعد بدرود حيات گفت. پيكرپاك عباس ابن عبدامطلب راپسرش«عبدالله» درگورستان بقيع درمدينه منوره به خاك سپرد.
    ورود امام علي (ع) به کوفه
    و انتخاب آن به عنوان مقر حکومت
    12 رجب 36 - ورود امام علي (ع) به کوفه و انتخاب آن به عنوان مقر حکومت

    در اين شب خواندن ده رکعت نماز مستحب است; بدين ترتيب : در رکعت هاي اول بعد از حمد سوره عاديات و در رکعت هاي دوم بعد از حمد سوره تکاثر خوانده شود.



    اولین عضو پاتوق
    #151 ارسال شده در تاريخ 5th July 2009 در ساعت 14:06

  2. shahpoor آواتار ها
    shahpoor
    مدیر سابق
    Jul 2008
    16,027

    پیش فرض

    17 تير ماه هجري خورشيديفقط کاربران ثبت نام شده میتوانند لینک های انجمن را مشاهده کنند. ]حمله ناوگان عثماني به جزيره هرمز! دولت عثماني (تركيه) كه از زمان جنگ چالدران (اوت سال 1514) به دليل داشتن اسلحه آتشين (توپ و تفنگ) و از اين لحاظ برتري نظامي، به حملات زميني خود به قلمرو ايران ادامه مي داد، در سال 1552 (زمان سلطنت شاه طهماسب صفوي) تصميم به حمله به جزاير ايراني خليج فارس گرفت. بهانه اين حمله دريايي اخراج پرتغالي هاي مسيحي از جزيره ايراني «هرمز» بود!. عثماني در سال 1546 ميلادي يمن را تصرف كرده بود و بر درياي سرخ و تنگه كليدي آن «باب المندب» مسلط شده بود و براي توسعه اين متصرفات، قدرت دريايي پرتغال را در برابر خود مي ديد.
    درياسالار پرتغالي آلفونس آلبوكرك (آلبوكركي) در سال 1506 جزيره «سكوتره Socotra» در جنوب شبه جزيره عربستان و در سال 1507 جزيره هرمز را متصرف شده بود. پرتغالي ها علاوه برهند، در سال 1511 در «مالاكا» مستقر شده بودند و در هرجا كه مستقر مي شدند ميسيونهاي مسيحي هم به تبليغ و ترويج اين دين مي پرداختند.
    حمله دريايي عثماني به جزيره هرمز هشتم ژوئيه (17 تيرماه) 1552 و با کمک پاشاي مصر (كارگزار عثماني) آغاز شد، ولي با شكست رو به رو گرديد و پيشروي عثماني در جزيرة العرب، به حجاز و يمن محدود ماند. بايد دانست كه پيش از حمله عثماني به هرمز، سليمان پاشا حكمران عثماني مصر در سال 1538 ميلادي براي بيرون راندن پرتغاليها از منطقه «ديو Diu» در گجرات هند، از طريق دريا به اين منطقه نيرو فرستاده بود كه اين نيروها كاري از پيش نبرده بودند.
    جزيره هرمز و ساير مناطق ايراني متصرفي پرتغاليها در خليج فارس در سال 1621 ميلادي- دوران پادشاهي شاه عباس- آزاد و به قلمرو ميهن بازگشت داده شدند.


    دريا سالار«آلبوكرك» عامل سلطه پرتغال بر چند نقطه درخليج فارس و هند
    پيمان سعدآباد، توطئه ديگر لندن برضد تهران بود در اين روز در سال 1316 (1937ميلادي) ميان ايران، تركيه، عراق و افغانستان يك پيمان عدم ***** امضاء شد كه چون دركاخ سعد آباد (تجريش) امضاء شده بود به پيمان سعد آباد معروف شده است. وزيران امور خارجه افغانستان، تركيه و عراق براي اين منظور به تهران آمده بودند (در آن زمان هنوز پاكستان تاسيس نشده بود كه وارد اين پيمان شود).
    رسانه هاي آلمان دو سال بعد و پس از آغاز جنگ جهاني دوم مدعي شدند كه اين پيمان طبق نقشه انگليسيها منعقد شده بود تا رضا شاه در اجراي انديشه «احياء ايران زمين»، با كمك گرفتن از آلمان و سازش با مسكو و آنکارا، در صدد ضميمه كردن افغانستان و شرق رود دجله به ايران برنيايد.
    مورخان معاصر در تاليفات خود، نزديك شدن بعدي افغانستان به روسيه را هم يك نقشه لندن به منظور رهانيدن خود از كابوس وحدت ايران و افغانستان ذكر كرده اند. سياست هاي انگلستان در آسياي جنوبي عامل اصلي تجزيه ايران زمين و جدا شدن تدريجي افغانستان بود. بيش از دو قرن است که انگلستان نسبت به افغانستان حساسيت ويژه از خود نشان داده است!.


    لادن و لاله هم تاريخ شدند

    لادن (سمت چپ) و لاله
    هشتم ژوئيه 2003 لادن و لاله دو خواهر دوقلوي ايراني كه از ناحيه سر «به هم چسبيده» به دنيا آمده بودند در يك بيمارستان سنگاپور در سومين روزي كه تحت عمل جراحي قرار داشتند يكي پس از ديگري جان سپردند. نخست لادن (سمت چپ در عكس) درگذشت و ساعتي بعد هم لاله .
    جدا كردن دوقلوهاي به هم چسبيده كه از سال 1952 آغاز شده است اگر در سنين كودكي باشند در حال حاضر امري دشوار نيست، ولي لادن و لاله در بيست و نهمين سال عمر خود زير عمل جراحي قرار گرفته بودند كه در اين سن ترميم سلولهاي عصبي همانند سنين كودكي آسان نيست.
    مغز اين دو خواهر در لحظه تولّد از هم جدا بود، اما به سبب زندگي طولاني باجمجمه مشترك، به مرور زمان به هم چسبيده بود.
    دشواري عمل جراحي در اين بود كه سرهاي دو خواهر علاوه بر عصب هاي مشترك داراي يك وريد بزرگ مشترك بودند كه خون را از سر به قلب باز مي گردانيد و دو تا كردن آن از طريق پيوند زدن باعث ادامه خونريزي و مرگ لادن و لاله شد.
    جراحان كشورهاي مختلف از جمله آلمان چنين وضعيتي را قبلا پيش بيني كرده بودند. در جريان عمل، يك گروه بزرگ كارشناس و جراح حضور داشتند و جراح اصلي از آغاز كار قول موفقيت آميز بودن عمل را نداده بود. ولي دو خواهر از ادامه وضعيتي كه داشتند خسته شده بودند و ريسك را پذيرفته بودند.
    اين رويداد از لحظه انتقال دو خواهر از تهران به سنگاپور به دليل بي سابقه بودن كار، توجه رسانه ها همه كشورها را به خود جلب كرده بود و پخش آخرين جملات لادن به زبان انگليسي بارها از شبكه هاي تلويزيوني تكرار و باعث توجه جهانيان به اين موضوع شده بود و به همين سبب گزارش در گذشت آنان به صورت يك خبر فوق العاده پخش شد و مردم را در گوشه و كنار جهان متاثر ساخت. بسياري هم بر مرگ آنان كه موفق به داشتن استقلال از يكديگر نشدند گريستند و اين رويداد جايگاهي در تاريخ يافت.
    لادن و لاله در فيروز آباد فارس به دنيا آمده بودند، اما عمدتا در تهران زندگي كرده بودند.

    اولین عضو پاتوق
    #152 ارسال شده در تاريخ 8th July 2009 در ساعت 13:26

  3. shahpoor آواتار ها
    shahpoor
    مدیر سابق
    Jul 2008
    16,027

    پیش فرض

    5 جولاي ميلاديفقط کاربران ثبت نام شده میتوانند لینک های انجمن را مشاهده کنند. ]نخستين گرماسنج

    Fahrenheit
    «دانيل فارنهايت» فيزيكدان آلماني مقيم هلند هشتم ژوييه سال 1714 ميزان الحراره جيوه يي را ساخت و عرضه داشت كه به «فارنهايت» معروف شده است.
    در اين ميزان الحراره که در بسياري از کشورها از جمله ايالات متحده امريکا رايج است، درجه 4/98 برابر 37 درجه سانتيگراد معادل حرارت طبيعي بدن انسان است.


    دينار اسلامي و زبان عربي

    اين سكه دينار هشت سال پس از نخستين دينار نقره ، بسال 705 ميلادي از سوي حكومت امويان ضرب و در سراسر سرزمين هاي اسلامي به جريان گذارده شد.
    هشتم ژوييه سال 696 ميلادي- دوران خلافت امويان- نخستين سکه دينار اسلامي كه در اندک مدتي پس از آن، پول رايج سراسر جهان اسلام قرار گرفت در عربستان ضرب شد و سال بعد به صورت نقره خالص درآمد. واژه «دينار» لاتين است و روميان واحد پول خود را دينار و يونانيان دراخما (درهم) مي ناميدند.
    در همين روز و همين سال "عربي" ، زبان و خط رسمي همه بلاد اسلامي اعلام گرديد. در ميان كشورهاي اسلامي آن زمان، ايرانيان تنها ملتي بودند كه زبان خود را حفظ کردند. تركيه نيز در دهه 1920 خط عربي را ترك گفت و الفباي لاتين را جايگزين آن ساخت كه به دليل داشتن حروف صدادار (واول) تلفظها در اين كشور يكسان شدند و لهجه هاي محلي كاهش يافتند.


    پس از اين كه تصميم گرفته شد الفباي لاتين در تركيه جاي الفباي عربي را بگيرد ، اين كشور تا مدتي تبديل به يك مدرسه عمومي بزرگ شده بود و هركس كه قادر به تدريس الفباي لاتين بود داوطلبانه به اين كار پرداخت . از اين كار كه به صورت يك وظيفه ملي درآمده بود حتي اتاتورك رهبر اين جمهوري مستثني نبود و به همان گونه كه در عكس ديده مي شود سرگرم تدريس الفباي لاتين است. با تغيير الفبا در تركيه ، كلمات به همان گونه كه تلفظ مي شدند نوشته شدند و از تلفظ بعضي از صدا ها هم صرف نظر شد. در ايران هم عده اي پيشنهاد تغيير حروف را دادند كه به مرحله عمل نرسيد.

    نخستين داروخانه نخستين داروخانه عمومي به مفهوم امروز (مغازه) هشتم ژوئيه (روزي چون امروز) در سال 707 ميلادي در شهر بغداد كار خود را آغاز كرد. تأسيس داروخانه در غرب مربوط به قرن هجدهم است. پيش از تأسيس داروخانه، پزشكان - خود دارو به بيمار مي دادند. نخستين دانشكده داروسازي جهان در سال 1821 در فيلادلفيا داير شد. در آمريکا بر اثر فشار کارخانه هاي داروسازي، از سال 1854 قرار شد فروش بسياري از داروها تنها با نسخه دكتر، مجاز باشد و دارو زير نظر دكتر به مصرف برسد و ....

    روزگاري که آمريكاي شمالي يك ايالت انگلستان بود هشتم ژوئيه 1623، شاه وقت انگلستان مهاجر نشين آمريکاي شمالي را 16 سال پس از استقرار مهاجران، يك ايالت اين كشور خواند و فرمان مربوط صادر شد. انگليسي هايي که در سال 1607 پا به آمريكاي شمالي گذارده و در اينجا مستقر شده بودند در همين سال اين منطقه را به افتخار اليزابت اول، ملكه باكره (Virgin) و بدون شوهر انگلستان «ويرجينيا» نامگذاري كرده بودند.
    مورخان نوشته اند پس از آنكه ارزش محصول توتون (تنباكو) صادراتي ويرجينيا در سال 1618 (11 سال پس از استقرار انگليسي ها) به پنجاه هزار ليره طلا رسيد، جيمز پادشاه وقت انگلستان که نام او بر نخستين آبادي ساخت مهاجران گذارده شده بود و هنوز «جيمزتاون» خوانده مي شود به فكر ضميمه كردن آن منطقه به خاك انگلستان،به عنوان يک ايالت دوردست آن کشور افتاد ولي بهانه در دست نداشت. درگيري خونين بوميان ( اصطلاحا سرخپوستها ) و مهاجرين در سال 1623 اين بهانه را به کينگ جيمز داد و به پارلمان انگلستان اطلاع داد كه قتل سه هزار انگليسي در طول 15 سال به دست سرخپوستان غيرقابل تحمل است و بنابراين ويرجينيا [همه ايالات متحده امروز در آن زمان ويرجينيا خوانده مي شد] را يك ايالت آن کشور اعلام مي كند. امريكا از آن تاريخ تا سال 1776 كه اعلام استقلال كرد متعلق به انگلستان و پايتخت آن شهر ويليامزبرگ بود. از همان زمان تاكنون آمريکا صادر کننده عمده سيگار بوده است.


    باقيمانده ساختمان كليسايي كه مهاجران انگليسي 32 سال پس از استقرار در آمريكاي شمالي، بسال 1639 در جيمزتاون براي خود ساختند. مهاجران انگليسي كه در آغاز همگي مرد بودند 14 مه 1607 با ساختن قلعه اي براي محافظت خود در كنار جيمز ريور ، سكونت در آمريكاي شمالي را آغاز كردند . آنان در زمستان 1606 انگلستان را با سه كشتي به مقصد آمريكا ترك كرده بودند.
    پيروزي روسيه بر سوئد هشتم ژوئيه در سال 1709، ارتش روسيه به فرماندهي پتر اول (بزرگ) در جنگي، به قدرت نظامي سوئديها كه در منطقه بالتيك و شمال اروپا اقتدار داشتند پايان داد. در اين جنگ يك روزه که در تاريخ به جنگ poltava معروف شده است، ارتش سوئد، 18500 سرباز از دست داد.

    تصميم لندن به تقسيم فلسطينهفتم ژوئيه سال 1937 دولت انگلستان تصميم بر تقسيم سرزمين تحت الحمايه خود، فلسطين، ميان اعراب و يهوديان گرفت و اين تصميم را پس از تصويب آن در کابينه انگلستان اعلام داشت. طبق اين تصميم، قرار شده بود كه دو سوم فلسطين متعلق به اعراب باشد و يك سوم آن به يهوديان داده شود و شهرهاي قدس (اورشليم)، بيت لحم و ناصره (نازارت) تا مدتي در كنترل انگلستان باقي بماند تا در باره سرنوشت آنها اتخاذ تصميم شود.
    يهوديان از اين تقسيم بندي كه سهم آنان يك سوم بود استقبال نكردند. با اين اقدام انگلستان مسئله اي به وجود آمد که هنوز ادامه دارد و اين مسئله تاکنون منجر به سه جنگ تمام عيار ميان اعراب و اسرائيل شده است. نزاع طرفين از دهه 1980 عمدتا ميان فلسطيني ها و اسرائيل بوده است، زيرا از اتحاديه عرب تنها نامي بر كاغذ باقي مانده و دولتهاي عربي جز سوريه در قبال مسئله فلسطين فعاليت و تعصب سابق را ندارند. عراق نيز (به ظن قوي با فشار اسرائيل به آمريكا) درهم شكسته و توان ندارد. عراق قبلا در جهان عرب داراي نيروي نظامي برتر بود و يك بار هم اسرائيل را موشكباران كرده بود.


    اخطار خروشچف به آمريكا بر سر کوبا
    هشتم ژوئيه سال 1960 ميلادي خروشچف نخست وزير وقت شوروي به آمريكا اخطار كرد كه اگر در صدد دسيسه جويي و توطئه در كوبا برآيد، ارتش سرخ را به كمك كوبا خواهد فرستاد. طبق اسنادي كه دهها سال بعد علني شد متعاقب اين اخطار، به ارتش سرخ آموزش داده شده بود كه چگونه از تنگه «برينگ» بگذرد و از طريق آلاسكا و كانادا خود را به ايالات متحده برساند و به چه ترتيب زيردريايي هاي شوروي آمريکا را محاصره كنند و ... .
    كاسترو يك ماه بعد در هفتم اوت 1960 دارايي هاي آمريكاييان در كوبا از جمله پالايشگاه هاي نفت آنان را ملّي اعلام كرد.


    برخي ديگر از رويدادهاي 8 جولای
    1792: انقلابيون فرانسه به دولت پروس (آلمان) كه به آنان اخطار كرده بود نسبت به پادشاه فرانسه فرمانبردار باشند اعلان جنگ دادند.
    1833: طبق معاهده «خونكار اسكله سي» كه در اين روز ميان روسيه و عثماني بسته شد، سلطان عثماني متعهد شد كه تنگه هاي بسفور و داردانل را به روي كشتي هاي جنگي ساير كشورها، جز روسيه ببندد. قدرتهاي اروپاي غربي بر ضد اين پيمان بپاخاستند و....
    1889: روزنامه «وال استريت جرنال» كه موضعي محافظه كارانه دارد و از تيراژ حدود دو ميليون نسخه برخوردار است انتشار خود را در آمريكا آغاز كرد.
    1920: سرزمين افريقايي كنيا كه تحت الحمايه انگلستان بود از اين روز يك مستعمره (كلني) انگلستان شد.
    1960: لومومبا نخستين نخست وزير كشور جديد الاستقلال كنگو كه با دسيسه اروپائيان و نافرماني برخي نظاميان اين كشور و اعزام سرباز از بلژيك به كنگو رو به رو شده بود براي حل مسئله به شوراي امنيت سازمان ملل متوسل شد.

    1981: براي نخسين بار در تاريخ آمريكا يك زن قاضي ديوان عالي اين كشور شد كه سمتي مادام العمر است. وي بانو «ساندرا دي اوكانر Sandra Day O’Connor» است كه قبلا قاضي يك دادگاه پايين تر بود. ديوان عالي آمريكا كه در صدر قوه قضايي اين كشور قرار دارد داراي 9 قاضي است. ايراد وارده، همين مادام العمر بودن سمت اين قضات است و ديگري انتخاب قضات اين ديوان توسط رئيس جمهور آمريکا (قوه مجريه) و تاييد اين انتصاب در سناي اين کشور (قوه مقننه) است حال آن که سه قوه بايد منفک از هم مي بودند. همين انتصاب قاضي از سوي رئيس جمهور سبب شده است که بعضي اوقات براي سالهاي طولاني ديوان عالي آمريکا يکطرفه (يک حزبي) شود. در بيشتر کشورها قاضي دادگاه عالي توسط کانون حقوقدانان معرفي مي شود و سالهاي انتصاب او محدود است. بانو ساندرا در سال 2006 تصميم به بازنشسته شدن گرفت.
    1993: كشورهاي صنعتي هفتگانه اجازه دادند كه روسيه هم در كنفرانسهاي سران آنها شركت كند! که تاکنون حاصلي هم براي اين کشور نداشته است.

    اولین عضو پاتوق
    #153 ارسال شده در تاريخ 8th July 2009 در ساعت 13:27

  4. shahpoor آواتار ها
    shahpoor
    مدیر سابق
    Jul 2008
    16,027

    پیش فرض

    15 رجب هجري قمريفقط کاربران ثبت نام شده میتوانند لینک های انجمن را مشاهده کنند. ]
    وفات حضرت زينب (س)
    15 رجب 62 - حضرت زينب(س) درپي تحمل سختيهاي فراوان رحلت كردند. حضرت زينب(س) القاب فراواني چون «عاليه، عابده، عارفه و اَمينةُ‌ الله »داشتند و ازكنيه هاي مشهورايشان «اُمّ كلثوم و اُمُّ الحسن» است. حضرت زينب(س) دردامان فاطمه زهرا(س) و حضرت علي(س) پرورش يافتند و درمدت 25سال خانه نشيني پدرگرامي خود، لحظه اي ازتلاش راه كسب دانش و بينش و كمالات انساني غافل نماندند. حضرت زينب(س) دردنياي آن روزاسلام به عقيله بني هاشم ملقّب بودند. حضرت زينب(س) پس ازحادثه كربلا دركاخ ستم يزيد درنطقي كه درتاريخ اسلام جاودانه است جنايتها و ستمهايي را كه برخاندان رسول خدا(ص) روا شده بود برهمگان فاش ساختند. اين بانوي بزرگ اسلام پس ازگذشت يك سال و اندي ازشهادت سرور و سالارشهيدان حضرت امام حسين(ع) و يارانشان چشم ازجهان فروبستند. بنا به نظرو اقوال مورخان محل دفن حضرت زينب(س) در زينبيّه سوريه است.

    غسل, روزه و زيارت امام حسين و اعمال ام داود در اين روز مستحب است.)(اي شکوه حماسه در سراپرده حيرت! اي زخم خوره نينوا! اي بانوي خورشيدهاي دربند! اي زينب قهرمان! تو که خود، وسعتي به اندازه همه سوگ هاي آفرينش داشته اي، تو که خود درياي بي کران اشک را، ساحل بودي، چگونه بايد بر تو سوگواري نمود که ما سوگواري را از تو يادگار داريم. تو که آواز سرخ کربلا را از حنجره بردباري اش، به گوش تاريخ رساندي و اگر اين حنجره صبوري نبود، و اگر آن نطق آتشين تو در کاخ استبداد يزيديان نبود، داستان جان سوز آن ظهر عطشناک در هزار توي کوچه هاي تاريخ به دست فراموشي سپرده مي شد.

    به دنيا آمده بود تا صبر را شرمنده کند، زينب (س) اين اسطوره تاريخ را مي گويم. آمده بود تا عشق را مبهوت لحظه هاي زلالش کند. آمده بود تا صدق و وفا را به جهانيان بياموزد و متانت و وقار را به نمايش گذارد. آمده بود تا رسالت خود را به انجام برساند؛ مونس و يار برادر، سالار قافله حسيني و غم خوار اسيران باشد. آمده بود تا فرياد بلند مظلومان باشد؛ فريادي که پژواک آن هنوز هم از وراي تاريخ به گوش شنواي دل هاي حق جويان مي رسد.
    اسيران بر هودجي از خون نشسته بودند. با حسين آمده بودند و بي حسين بر مي گشتند و سالار قافله، زينب بود؛ هر چند خميده و شکسته دل، ولي به پاسداري از حقيقت ايستاده بود تا امتداد راه برادر باشد. وصيت برادر اين بود که "زينبم، بعد از من مبادا روي بخراشي و گريبان بدري و جزع و فزع کني" و زينب اکنون آرام چون شقايقي داغ دار با مصيبتي عظيم در دل همراه قافله شده بود.
    زينب (عليهاالسلام) در خانه رفيع امامت رشد يافته، از لبان وحي علم آموخته، و در دامان کرامت پرورش يافته بود. او لباس پاکي و تقوا پوشيده بود و به آداب و اخلاق اسلامي مزين گشته بود. زينب (س) فصاحت و بلاغت را از علي، نجابت را از فاطمه، صبر و شکيبايي را از حسن و مظلوميت در عين ايستادگي را از حسين آموخته بود؛ او روح بلند و رضا بود.
    حضرت زينب (س) در خضوع و خشوع و عبادت و بندگي، وارث پدر و مادر بود. او بيش تر شب ها را با عبادت و بندگي حضرت حق به صبح مي رساند و همواره قرآن تلاوت مي کرد. تهجد و شب زنده داري حضرت زينب (س) در طول حيات پربرکتش نشد؛ حتي در شب يازدهم محرم با آن همه رنج و خستگي و ديدن آن مصيبت هاي دلخراش هم به عبادت خدا پرداخت. حضرت سجاد (ع) مي فرمايد: " آن شب ديدم عمه ام بر سجاده نماز نشسته و مشغول عبادت است." و نيز از آن حضرت نقل شده که "عمه ام زينب با اين همه مصيبت از کربلا تا شام، هيچ گاه نمازهاي مستحبي را ترک نکرد" و نيز روايت مي کنند: "چون امام حسين (ع) براي وداع با زينب (س) آمد، فرمود: خواهرم، مرا در نماز شب فراموش نکن."
    زينب (عليهاالسلام) در ايام کودکي، با برادرش حسين (ع) انس و الفتي عجيب داشت و در کنار برادر، آرامش مي يافت و ديده از ديدارش بر نمي بست و از حضور مبارکش دور نمي شد. روزي حضرت فاطمه (س) نزد پدر رفت و عرض کرد: "پدر جان، متعجبم از محبت فراواني که ميان زينب و حسين است. اين دختر چنان است که بي ديدار حسين شکيبايي ندارد." رسول خدا (ص) چون اين سخن بشنيد، آه دردناکي از سينه برکشيد و اشک ديده بر چهره روان کرد و فرمود: "اي روشني چشم من، اين دختر با حسين به کربلا خواهد رفت و به هزار گونه رنج و بلا گرفتار خواهد شد."
    حضرت زينب (س) تنها 56 سال امانت الهي خويش را بر دوش کشيد. نقل است که در اواخر عمر آن بانوي بزرگ، در مدينه منوره قحطي پيش آمد. عبدالله بن جعفر، همسر حضرت زينب (س) در شام مزرعه اي داشت و ناچار به اتفاق همسر خود در آن ديار رحل اقامت افکند. حضرت در آن سرزمين بيمار شد و در همان جا روح خود، اين امانت الهي را به صاحبش باز گرداند و با جسمي خسته از فراز و نشيب زمان و رنجور از جور مردمان به ديار باقي شتافت.
    چشمانش را گشود و براي آخرين بار به دورترين نقطه خيره شد. در اين مدت حتي يک لحظه چهره برادر از نظرش دور نمانده بود. آتش اشتياق بيش از پيش شعله کشيد و ياد برادر تمام وجودش را پر کرده بود. لحظه وصال نزديک بود. دوباره خيمه هاي آتش زده و سرهاي بر نيزه، چشمانش را به دريايي از غم مبدل ساخت. زينب (س) پلک ها را روي هم گذاشت و زير لب گفت: "السلام عليک يا ابا عبدالله" و به برادر پيوست.
    عروج ملکوتي آن بانوي مکرمه بنا به قول مشهور در پانزدهم رجب سال 62 قمري رخ داد. اينک مزار شريفش، قبله عاشقان خاندان عصمت و طهارت است.

    اولین عضو پاتوق
    #154 ارسال شده در تاريخ 8th July 2009 در ساعت 13:28

  5. shahpoor آواتار ها
    shahpoor
    مدیر سابق
    Jul 2008
    16,027

    پیش فرض

    4 مرداد هجري خورشيديخزرها و اولويت سركوبي آنان در اواخر ژوئيه سال199 ميلادي و طبق نوشته برخي از مورخان بر پايه تطبيق تقويمها 26 ژوئيه، بلاش چهارم شاه اشكاني ايران اقوام مهاجر خزر را كه از آسياي ميانه به سوي غرب به حركت در آمده و دسته اي از آنها وارد برخي از مناطق ساحلي درياي مازندران (درقفقاز) شده و در حال دست اندازي بيشتري بودند به آن سوي دربند (تلفظ روسي آن: دربنت) عقب راند. بلاش با اين كه در معرض حمله نيروهاي «سه وروس» امپراتور روم بود كه وارد ساحل شرقي مديترانه شده و قصد پيشروي به سوي شرق را داشتند، به بيرون راندن خزرها اولويت داده بود و با ارسال يك پيام صلحجويانه به «سه وروسSeverus»، ارتش ايران را مامور بيرون راندن خزرها كرده بود و موفق شد.
    «خزر» در لغت به معناي «آواره و سرگردان» است. مهاجرت اين قوم در جريان مهاجرت آوارها، بلغارها و هون ها از مناطق شمالي تر سيردريا به سوي اروپا صورت گرفته بود. بلغارها از پامير و در اصل پارسي زبان بودند. بلغارهاي ولگا هنوز واژه هاي پارسي قديم را بكار مي برند. از ميان اين اقوام مهاجر، خزرها از ميان رفته اند. خزرها در همان زمان به دين يهود گرويدند و گفته شده است كه يهوديان «اشكنازي» كه در اروپاي شرقي و نقاط ديگر پراكنده اند همين خزرها هستند كه روسهاي «كي افي» آنان را پراكنده ساختند. اعراب مسلمان پس از تصرف ايران در صدد حمله به اروپا از طريق قفقاز بودند كه همين خزرها مانع اين كار شده بودند كه بعدا مسلمانان عرب از طريق جنوب غربي اروپا (اسپانيا) قدم به اين قاره گذاشتند. با اين كه خزرها ديگر وجود نداشتند، روسها (پس از ايجاد امپراتوري)، از قرن 16 به اين سوي، بر پايه منافع سياسي خود درياي مازندران را «خزر» خوانده اند. يونانيان باستان، اين دريا را به نام قوم ايراني «كسپين ـ كاسپين» ساكن ساحل جنوب غربي آن كه شهر قزوين به نام ايشان است درياي «كسپيان»( Caspian Sea )ناميده بودند كه بين المللي شده است. در قرن جاري هجري سه بار به روزنامه هاي ايران و مولفان كتب درسي و معلمان مدارس توصيه اكيد شده بود كه خزر را درياي مازندران بگويند و بنويسند، يكبار در 1307، بار ديگر پس از ملي شدن نفت و از سال 1330 و بار سوم از سال 1335 و تاسيس سازمان هواشناسي و انتشار اخبار پيش بيني وضع هوا در رسانه ها.


    شكست سخت ارتش روم از ايران
    در ژوئيه 297 ميلادي
    26 ژوئيه سال 297 ميلادي ارتش ايران در نقطه اي نه چندان دور از رود فرات، ميان حرّان Harran (جنوب غربي تركيه) و الرقه Arragheh (شمال مركزي سوريه و شرق حلب) ارتش روم به فرماندهي گالريوسGalerius داماد ديوكلتيانوسDiocletianus امپراتور روم را شكستي سخت داد. گالريوس كه پس از اين شكست به آنتيوك عقب نشيني كرده بود مورد تحقير شديد ديوكلتيانوس قرار گرفت. ديوكلتيانوس (ديوكلتيان) گالريوس را واداركرد كه پياده و افتان و خيزان مسافتي طولاني را در پيشاپيش او و در مسير حركتش راه برود. با وجود اين، ديوكلتيانوس وي را به اين شرط كه قول زدن شبيخون به قرارگاه نرسي (نرسه) شاه ساساني ايران را بدهد خلع درجه و مقام نكرد. اين سومين نبرد نيروهاي ايران و روم بود در دوران سلطنت نرسي بود كه ايران آن را آغاز كرده بود. نرسي در سال 295 ميلادي دولت روم را متهم به مداخله درامور ارمنستان كرد و به آن دولت اعلان جنگ داد. جنگ ايران و روم ـ دو ابر قدرت وقت در جهان ـ در دوران امپراتوري ديوكلتيانوس و نايب او «ماكسيميان maximian = مكسيمين» هشت بار تجديد شد.

    محاكمه مديركل آلماني بانك ملي ايران به اتهام گزارش خلاف واقع! محاكمه دكتر «ليند بلات» مديركل آلماني بانك ملي ايران كه با جعل ترازنامه و حسابهاي سود و زيان مرتكب گزارش خلاف واقع و اختلاس شده بود از 25 ژوئيه سال 1929 (1308 خورشيدي) در دادگستري تهران آغاز شده بود .
    وي و 25 آلماني ديگر در سال 1307 (سال پيش از محاكمه) براي اداره امور بانك ملي ايران كه به موجب قانون سال 1306 استخدام شده بودند كه لايحه آن 14 ارديبهشت آن سال به مجلس داده شده بود . بانك ملي ايران كه با هدف پيشرفت امور بازرگاني، صنعت و كشاورزي تأسيس شده بود 17 شهريور سال 1307 خورشيدي با سرمايه دو ميليون تومان آغاز به كار كرده بود و مجلس در مرداد ماه سال 1307 نخستين هيأت نظارت بر آن را برگزيده بود. همراه با «ليندبلات» چند همكار آلماني او نيز محاكمه شدند.


    اجباري شدن ثبت ازدواج و طلاق در ايران بحث در باره لايحه اجباري شدن ثبت نكاح و طلاق كه سوم مرداد سال 1310 (ژوئيه 1931) به مجلس تسليم و با مخالفت هايي رو به رو شده بود از چنين روزي آغاز گرديده بود. مخالفان و از جمله روحانيون مي گفتند كه امر ازدواج و طلاق به «لفظ» و حضور دو شاهد استوار مي شود و ثبت آن اختياري بايد باشد، ولي «داور» وزير دادگستري وقت پاسخ مي داد كه بسيار ديده شده كه يك طرف ازدواج پس از فوت شهود دبه درآورده و حتي پس از تولد طفل، منكر ازدواج شده است. مخالفان لايحه، افزايش تشريفات نكاح را باعث فرار افراد مجرد از ازدواج و در نتيجه گسترش فساد و فحشاء اعلام مي كردند. از آنجا كه اصرار رضاشاه پشت اين لايحه بود بالاخره پس از جلسات متعدد بحث و كشمكش با اكثريت ضعيفي تصويب شد.
    به موجب اين قانون، هرگونه نكاح ــ دائم و يا منقطع ــ و نيز طلاق بايد به ثبت مي رسيد و اگر ازدواج در جايي انجام مي گرفت كه امكان ثبت آن در آن زمان نبود، زوجين بايد در اولين فرصت پس از دستيابي به دفاتر مربوط، آن را به ثبت مي رساندند.


    تهران و 409 خودرو شخصي!

    درضلع شرقي ميدان توپخانه تهران مقابل ساختمان بانك شاهي انگلستان (كه بعدا بانگ بازرگاني شد) تنها خودرو ديده مي شود
    چهارم مرداد سال 1307 خورشيدي، دو ماه و يازده روز پس از اجباري شدن شماره گذاري وسائط نقليه، اعلام شد كه تهران داراي 1589 خودرو است كه تنها 490 دستگاه آن شخصي است. بقيه وسائط نقليه تهران عبارت بودند از گاري و درشكه. ايران از 23 ارديبهشت سال 1307 داراي آيين نامه رانندگي شده است.

    وقايع ابتدای انقلاب و دفاع مقدس در چنين روزي
    04/05/58
    صدام طي نامه‌اي به شوراي انقلاب ادعا كرد كه شركت خرابكاران عراقي در خوزستان به تلافي مداخله ايران در كردستان عراق بوده است.

    04/05/60
    عمليات شهيد چمران محور شمالي آبادان.

    04/05/66
    ادامه درگيري در ارتفاعات سومار ، خصوصاً “ ارتفاع 402 “ . بمباران “ صالحآباد “ ايلام ، مناطق عملياتي سومار و ميمك در حمله هواپيماهاي عراقي . حمله مجاهدين خلق به مقر لشكر 81 باختران در سرپلذهاب . درگيري ميان دو حزب كومهله و دمكرات در منطقه بيساران و كشته شدن توفيق الياسي . اسارت 28 تن از افراد كومهله در درگيري با نيروهاي سپاه در منطقه “ دزلي “ مريوان . اقدامات و برنامههاي عراق براي مقابله با گروههاي مبارز شمال اين كشور . برگزاري سمينار توجيهي “ مانور شهادت “ در چالوس و سخنان “ حسين علايي “ فرمانده نيروي دريايي سپاه . مصاحبه مطبوعاتي سخنگوي شورايعالي دفاع ( هاشمي ) در مورد تحركات عراق در ميمك ؛ سياست “ مقابله به مثل “ ايران ؛ برخورد بريجتون به مين ، نقطهضعفهاي امريكا در خليجفارس ، و نيز بازار اسلحه . تهديدات واينبرگر عليه مسبب مينگذار ؛ گزارش راديو بي . بي . سي . و آسوشيتدپرس مبنيبر اينكه شمال خليجفارس به بهشت مينگذاران تبديل شده و دو قايق تندرو چند ساعت قبل از عبور كاروان امريكا مين ريخته بودند . دستور دولت فرانسه مبنيبر اعزام گروه دريايي “ تولون “ به مقصد خاورميانه . نگراني كويت از توقف محافظت از كشتيهاي كويتي پس از برخورد بريجتون به مين و مذاكره اين كشور با انگلستان و چين براي استفاده از پرچم آنها . گفتوگوي دكتر ولايتي و “ كوراناري “ وزير خارجه ژاپن ، در ژنو درباره قطعنامه 598 و پايان جنگ . اظهارات “ گنشر “ ( وزير خارجه آلمان ) مبنيبر م***** بودن عراق ؛ بازتاب سخنان گنشر در مطبوعات آلمان . تفسير راديو بي . بي . سي . در مورد روابط ايران و فرانسه . هشدار وزير كشور عربستان در مورد فعاليتهاي سياسي در مراسم حج .
    ادامه درگيري در ارتفاعات سومار ، خصوصاً “ ارتفاع 402 “ .

    بمباران “ صالح‌آباد “ ايلام ، مناطق عملياتي سومار و ميمك در حمله‌ هواپيماهاي عراقي .
    حمله مجاهدين خلق به مقر لشكر 81 باختران در سرپل‌ذهاب .

    درگيري ميان دو حزب كومه‌له و دمكرات در منطقه بيساران و كشته شدن توفيق الياسي .
    اسارت 28 تن از افراد كومه‌له در درگيري با نيروهاي سپاه در منطقه “ دزلي “ مريوان .

    اقدامات و برنامه‌هاي عراق براي مقابله با گروه‌هاي مبارز شمال اين كشور .
    برگزاري سمينار توجيهي “ مانور شهادت “ در چالوس و سخنان “ حسين علايي “ فرمانده نيروي دريايي سپاه .

    مصاحبه مطبوعاتي سخن‌گوي شوراي‌عالي دفاع ( هاشمي ) در مورد تحركات عراق در ميمك ؛ سياست “ مقابله به مثل “ ايران ؛ برخورد بريجتون به مين ، نقطه‌ضعف‌هاي امريكا در خليج‌فارس ، و نيز بازار اسلحه .
    تهديدات واينبرگر عليه مسبب مين‌گذار ؛ گزارش راديو بي . بي . سي . و آسوشيتدپرس مبني‌بر اين‌كه شمال خليج‌فارس به بهشت مين‌گذاران تبديل شده و دو قايق تندرو چند ساعت قبل از عبور كاروان امريكا مين ريخته بودند .

    دستور دولت فرانسه مبني‌بر اعزام گروه دريايي “ تولون “ به مقصد خاورميانه .
    نگراني كويت از توقف محافظت از كشتي‌هاي كويتي پس از برخورد بريجتون به مين و مذاكره اين كشور با انگلستان و چين براي استفاده از پرچم آنها .

    گفت‌وگوي دكتر ولايتي و “ كوراناري “ وزير خارجه ژاپن ، در ژنو درباره قطع‌نامه 598 و پايان جنگ .
    اظهارات “ گنشر “ ( وزير خارجه آلمان ) مبني‌بر م***** بودن عراق ؛ بازتاب سخنان گنشر در مطبوعات آلمان .

    تفسير راديو بي . بي . سي . در مورد روابط ايران و فرانسه .
    هشدار وزير كشور عربستان در مورد فعاليت‌هاي سياسي در مراسم حج .

    افزايش ناگهاني قيمت نفت در پي حادثه نفت‌كش بريجستون (كه در هر بشكه به ميزان 10 الي 12 سنت بود.)
    04/05/67
    ورود هيئت كارشناسيا سازمان ملل به تهران براي مهيا ساختن زمينه اجراي آتش‌بس
    ورود منافقين به شهرهاي اسلام آباد و كرند غرب

    عقب نشيني نيروهاي عراقي از گيلانغرب و صالح آباد
    اعزام طارق عزيز وزير خارجه عراق به نيويورك

    پيشروي منافقين در منطقه حسن آباد واقع در 40 كيلومتري غرب شهر باختران
    عصمت كتاني سفير عراق در سازمان ملل: كليه نيروهاي عراقي روز سه شنبه در ساعت 4 جي ام تي (8 به وقت تهران) خاك ايران را ترك خواهند كرد

    اولین عضو پاتوق
    #155 ارسال شده در تاريخ 26th July 2009 در ساعت 18:28

  6. shahpoor آواتار ها
    shahpoor
    مدیر سابق
    Jul 2008
    16,027

    پیش فرض

    26 جولاي ميلاديشهر كاراكاس و زادروز آن 26 ژوئيه در سال 1527 شهر كاراكاس پايتخت جمهوري 27 ميليوني بوليواري ونزوئلا توسط «ديه گو دو لوسادا» از صاحبمنصبان اسپانيايي در قاره آمريكا در دره زيبايي و در كنار يك رشته كوه در نزديكي درياي كارائيب بنا نهاده شد كه اينك با شهركهاي اطرافش بيش از پنج ميليون جمعيت دارد. امريگو وسپوسي نام ونزوئلا (ونيز كوچك) را بر اين سرزمين گذارد زيرا كه بمانند ونيز ايتاليا، بوميان آن ( اصطلاحا سرخپوستان) كلبه هاي خود را روي ستونهاي چوبي در دريا ساخته بودند.
    كاراكاس كه 35 سال پس از رسيدن كريستوف كلمب به قاره آمريكا ساخته شد از نخستين شهرهايي است كه اروپاييان مهاجر در قاره غربي ساخته اند. كاراكاس زادگاه دو انقلابي و انديشمند بزرگ، فرانسيسكو ميراندا (متولد 1750) و سيمون بوليوار (متولد 1783) است. كاراكاس در يك منطقه زلزله خيز ساخته شده و زمين لرزه هاي متعدد را از سر گذرانيده كه شديدترين آنها در 26 مارس 1812 روي داد و اين شهر را ويران ساخت و هزاران تن از ساكنانش را از ميان برد.


    تاسيس سازمانهاي امنيتي آمريکا ازجمله سي. آي. ا. 26 ژوئيه1947 ترومن رئيس جمهوري وقت آمريکا با امضاي مصوبه امنيت ملي، آن را به صورت قانون در آورد كه برپايه آن «سيا C.I.A(سازمان اطلاعات خارجي آمريكا)»، شوراي امنيت ملي (مستقر در كاخ سفيد)، و دستگاههاي اطلاعاتي ديگر آمريكا از جمله سازمان ضد جاسوسي نيروهاي مسلح به وجود آمدند.
    دولت آمريكا در 26 ژوئيه سال 1908 سازماني را که بعدا اف.بي .آي F.B.I (پليس امنيت داخلي) نام گرفت تاسيس كرده بود. تا سال 2004 ، در آمريکا 14 سازمان اطلاعايي ـ امنيتي به صورت مستقل و يا در چاچوب شش وزارتخانه با بودجه اي جمعا حدود 40 ميليارد دلار سرگرم کار بوده اند که در اين سال پيشنهاد شد که اين سازمانها به منظور بازدهي بهتر و جلوگيري از دوباره کاري زير نظر يک مديريت واحد قرار گيرند. ناموفق بودن اين سازمانها در پيشگيري از رويداد 11 سپتامبر 2001 باعث شده بود که کميسيون رسيدگي به اين رويداد نيز از تمرکز سازمانهاي اطلاعاتي آمريکا حمايت و آن را در گزارش خود توصيه کند. اين مديريت واحد در نيمه اول سال 2005 به وجود آمده است.


    زن افسانه اي آرژانتين
    Eva Peron26 ژوئيه 1952، اوا پرون Eva Peron، بانوي افسانه اي آرژانتين و همسر خوان پرون رئيس جمهوري اين كشور در33 سالگي از بيماري سرطان درگذشت و پيراهن پاره هاي اين كشور را كه خود، آنان را «Descamisados» يعني «بدون پيراهن ها» مي ناميد متأثر ساخت.
    «اوا» كه در نوجواني يك خواننده بود آن چنان نفوذ كلامي در مردم فقير داشت كه با يك اشاره مي توانست صدها هزار تن از آنان را به خيابانها بكشاند. وي با همين نفوذ كلام باعث پيروزي سياسي شوهرش شد كه قبلا يك سرهنگ ناسيوناليست بود. حزب پرونيست هنوز حكومت آرژانتين را به دست دارد. «اوا» با اين كه مقام رسمي در دولت نداشت، به منظور حفظ منافع و تأمين رفاه طبقه فقير عملا امور وزارت بهداشت و وزارت كار و رفاه عمومي آرژانتين را به دست داشت. وي در كودكي يك دختر فقير بود.


    روزي كه انقلاب كوبا آغاز شد

    كاسترو در سال 1953 موفق نشد ولي مقدمه پيروزي او در سالهاي بعد بود. عكس ، وي را پس از پيروزي هنگام ورود به هاوانا در ميان استقبال مردم نشان مي دهد
    26 ژوئيه سالگرد انقلاب كوبا است. در اين روز در سال 1953 (24 روز پيش از كودتاي 28 مرداد سال 1332) فيدل كاسترو حقوقدان جوان و پسر يك مهاجر اسپانياني با 200 همفكر خود- همه تحصيلكرده و روشنفكر- مسلحانه به پادگان «مون كادا Moncada» در شهر سانتياگوي كوبا حمله برد تا نه تنها جهانيان را متوجه جنبش خود و هدفهاي آن كند، بلكه نور اميدي در دل كوباييان بتاباند. اين حمله به دليل كثرت سربازان پادگان و تجهيزات برتر آنان، به همان گونه كه كاسترو و پيش بيني كرده بود شكست خورد و ضمن آن زد و خورد پنجاه تن از انقلابيون كشته شدند و فيدل كاسترو زخمي و دستگير شد، اما با اين عمل جنبش وارد دوران تازه حيات خود شد كه بالاخره شش سال بعد به پيروزي انجاميد. روز 26 ژوئيه از سال 1960 روز ملي كوبا است و هر سال به اين مناسبت مراسم متعدد برگزار مي شود. فيدل كاسترو در سال 1998 در مراسم اين روز ضمن نطقي گفت: «انقلاب كردن» حق مردمي است كه تحت ستم داخلي و سلطه خارجي قرار دارند و انقلاب كوبا با وجود گذشت دو نسل به راه خود ادامه مي دهد و تا روزي كه در اين راه گام بردارد و مشعل فروزان خود را بر زمين نگذارد، زنده و پيروز خواهد ماند. ما در ادامه راهمان از شكست تجربه ديگران (تاريخ) پند مي گيريم. سوسياليسم كه برابري واقعي انسانها را نويد مي دهد و تأمين مي كند پس از عبور از پستي و بلنديهاي بسيار، سرانجام فراگير و جهاني شد و ... زيرا پاسخگوي دشواريهاي انسان امروز است.

    ناصر آبراه سوئز را ملي کرد
    جمال عبدالناصر رئيس جمهوري وقت مصر در اين روز در سال 1956 آبراه سوئز را كه در كنترل انگلستان و فرانسه بود ملي اعلام كرد و از اين دو كشور خلع يد بعمل آورد كه بلافاصله مورد تحريم مالي انگستان ، فرانسه و آمريكا قرار گرفت و چندي بعد در همين سال انگلستان ، فرانسه و اسرائيل به مصر حمله نظامي كردند كه با تهديد شوروي كه ارتش سرخ را به كمك مصر خواهد فرستاد مجبور به قطع پيشروي و سپس تخليه مصر شدند.

    2ميليون و 78 هزار آمريكايي در سال 2004 پشت ميله ها
    آمار زندانيان آمريكا كه 26 ژوئيه 2004 از سوي دادستاني كل اين كشور انتشار يافت و در روزنامه ها به چاپ رسيده نشان مي دهد كه در آن سال 2 ميليون و 78 هزار و 570 تن در زندانهاي آمريكا پشت ميله ها بودند كه نسبت به سال پيش از آن افزايش چشمگير يافته بودند.
    طبق اين آمار رسمي، در آن سال چهار ميليون و 73 هزار و 987 آمريكايي نيز در حالت آزادي مشروط بودند كه بايد شرايط مربوط را رعايت و منظما پليس را از وضعيت خود آگاه مي کردند. عدم رعايت شرايط و بي خبر گذاشتن پليس از وضعيت، باعث بازگرداندن به زندان و گذرانيدن بقيه دوره محكوميت در آنجا مي شود. به اين ترتيب؛ عده زندانيان آمريكا به نسبت جمعيت بيش از كشورهاي ديگر بوده است.


    ژاپن ركورد خودكشي شكست، چرا؟ طبق آمار پليس ژاپن كه 24 ژوئيه 2004 انتشار يافت در سال 2003 در اين كشور 34 هزار و 427 تن به عمر خود پايان داده بودند كه بيشترين رقم در ميان كشورهايي است كه چنين آماري را تهيه و منتشر مي كنند. اين آمار شامل كساني كه اقدام به خودكشي كرده و نجات يافته اند نمي شود.
    در سال 2003 در هفت كشور صنعتي رديف اول جهان جمعا يكصد هزار تن خودكشي كرده بودند كه سهم ژاپن اندكي بيش از يك سوم كل اين رقم بود كه نگران كننده است. بررسي انگيزه خودكشي ها نشان مي دهد كه در كشورهاي ديگر، بيشتر آمار خودكشي مربوط به جوانان و نوجوانان بوده كه به دلايل عاطفي از جمله شكست در عشق ، طلاق مادر و پدر و نظاير آن اقدام به قطع حيات كرده بودند ولي در ژاپن، آمار خودكشي عمدتا مربوط به ميانسال ها ( 40 تا 50 ساله ها ) است كه شكست در كسب و كار ، ورشكستگي و عدم توانايي به پرداخت ديون باعث قطع اميد آنان و خودكشي شده بود.
    آمار خودكشي در ژاپن در سال 2004 بالاترين رقم در 26 سال گذشته يعني از زمان جمع آوري اين آمار توسط پليس بوده است. اين آمار نشان مي دهد كه خودكشي در ژاپن در سال 2003 نسبت به سال ماقبل هفت درصد افزايش يافته بود.
    روزنامه ژاپني «يوميوري» با اشاره به اين آمار، از دولت اين كشور خواسته است كه براي كاهش خودكشي در ژاپن دست به اقدام فوري بزند و راه حل بيابد. اين روزنامه نوشته است كه طبق گزارش پليس يكي از علل عمده خودكشي در ژاپن، دشواري هاي اقتصادي است كه دولت مي تواند آن را حل و از انتحار مردم به بن بست رسيده كه آخرين راه نجات را «مردن» تشخيص مي دهند پيشگيري كند.
    با اين كه كويزومي نخست وزير ژاپن در ميان نخست وزيران تاريخ اين كشور، بيش از همه به آمريكا نزديكتر بوده، وضعيت اقتصاد ژاپن به دليل به ميدان آمدن چين و توليد كالاي هم ارز ولي به مراتب ارزانتر رضايتبخش نيست و اميد چنداني هم به بهبود آن نمي رود، زيرا شرايطي كه باعث رونق اقتصاد ژاپن در دهه هاي گذشته شد ديگر وجود ندارد.


    برخي ديگر از رويدادهاي 26 جولای
    1835: كشت نيشكر در هاوايي آغاز شد.
    1847: ليبريا كه از سال 1820 به بعد از سياهپوستان آزاد شده آمريكايي و باز گشت آنان به قاره آفريقا به وجود آمده بود با حفظ زبان انگليسي و برخي روشهاي زندگي آمريكايي، وابستگي خود را به واشنگتن قطع و اعلام استقلال كامل كرد. ليبريا اينك سه و نيم ميليون جمعيت دارد و پايتخت آن مونرويا است.
    1887: دكتر زامنهوف خود آموز زبان بين المللي «اسپرانتو» را كه خود ساخته بود تا با يكي شدن زبانها، صلح و صفا ميان ملتها برقرار شود منتشر ساخت.
    1891: فرانسه « تاهيتي » در منطقه اقيانوس آرام را ضميمه مستعمرات خود كرد!.
    1941:

    «ماركس درموي Dormoy» سوسياليست معروف فرانسوي در اين روز در سال 1941 بر اثر انفجار يك بمب ساعتدار كشته شد.
    1918: شورش نژادي در شهر فيلادلفيا ي آمريكا 4 كشته( 3 سفيد پوست ) برجاي گذاشت.
    1945: با وجود اين كه چرچيل در جنگ دوم جهاني با سياست هاي خود باعث پيروزي انگلستان شده بود، در انتخابات ژوئيه 1945 كه نتايج آن 26 ژوئيه اعلام شد از رقيب خود حزب كارگر شكست خورد و كنار رفت. از پايان جنگ در اروپا هنوز سه ماه تمام هم نگذشته بود.
    1974: كميسيون قضايي مجلس نمايندگان آمريكا رأي به محاكمه و بركناري ريچارد نيكسون رئيس جمهوري وقت اين كشور كه سناد «واترگيت» را پنهان كرده بود به اتهام جلوگيري از اجراي عدالت و اخلال در امور قضايي داد.
    1926: دولت آمريكا با تقاضاي فيليپيني ها مبني بر دادن استقلال به آنان موافقت نكرد.
    1942: نيروي هوائي انگلستان بندر هامبورگ آلمان را زير حملات ويرانگر قرارداد.
    1945: آمريكا ، چين و انگلستان از ژاپن خواستند كه تسليم شود.
    1947: سازمان اطلاعات مركزي آمريكا ( سيا ) آغاز بكار كرد.
    1957: شوروي يك موشك قاره پيماي چند مرحله اي آزمايش كرد.
    1963: يك زمين لرزه شديد بيش از يك هزار تن از مردم شهر« سكوپجه» پايتخت مقدونيه را بي جان كرد.
    1965: جزاير «مولديو» خود را از استعمار انگلستان خلاص كرد.

    1974: در پي سرنگون شدن حكومت هفت ساله سرهنگها در يونان ، كنستانتين كارامانليس نخست وزير تازه اين كشور كه از خود تبعيدي به وطن بازگشته بود كابينه اش را تشكيل داد.
    1991: حزب كمونيست شوروي پذيرفت كه در نظام اين كشور تجديد نظر شود.
    2004:

    «الي ابلElie Abel» روزنامه نگار قديمي و مدير دانشكده روزنامه نگاري دانشگاه كلمبيا كه بر خبرنگاري تعريف تازه نوشت در 83 سالگي درگذشت.

    اولین عضو پاتوق
    #156 ارسال شده در تاريخ 26th July 2009 در ساعت 18:28

  7. shahpoor آواتار ها
    shahpoor
    مدیر سابق
    Jul 2008
    16,027

    پیش فرض

    3 شعبان هجري قمري
    ولادت امام حسين (عليه السلام)
    در روز سوم ماه شعبان سال چهارم هجرت (1) دومين فرزند برومند حضرت على وفاطمه , كه درود خدا بر ايشان باد, در خانه وحى و ولايت چشم به جهان گشود.
    چون خبر ولادتش به پيامبر گرامى اسلام (ص ) رسيد, به خانه حضرت على (عليه السلام) و فاطمه (س ) آمد و اسما (2) را فرمود تا كودكش را بياورد.
    اسما او را در پارچهاى سپيد پيچيد و خدمت رسول اكرم (ص ) برد, آن گرامى به گوش راست او اذان و به گوش چپ او اقامه گفت .(3)
    به روزهاى اول يا هفتمين روز ولادت با سعادتش , امين وحى الهى , جبرئيل , فرود آمد و گفت : سلام خداوند بر تو باد اى رسول خدا, اين نوزاد را به نام پسر كوچك هارون (شبير)(4) كه به عربى (حسين ) خوانده ميشود نام بگذار.(5)
    چون على براى تو بسان هارون براى موسى بن عمران است , جز آن كه تو خاتم پيغمبران هستى .
    و به اين ترتيب نام پرعظمت حسين از جانب پروردگار, براى دومين فرزند فاطمه (س ) انتخاب شد.
    به روز هفتم ولادتش , فاطمه زهرا كه سلام خداوند بر او باد, گوسفندى را براى فرزندش به عنوان عقيقه (6) كشت , و سر آن حضرت را تراشيد و هم وزن موى سر او نقره صدقه داد.(7)


    پينوشتها:
    (1) در سال و ماه و روز ولادت امام حسين (عليه السلام) اقوال ديگرى هم گفته شده است , ولى ما قول مشهور بين شيعه را نقل كرديم . ر. به . ك . اعلام الورى طبرسى , ص 213.
    (2) احتمال دارد منظور از اسما, دختر يزيد بن سكن انصارى باشد. ر. به . ك . اعيان الشيعه , جزء 11 , ص 167.
    (3) امالى شيخ طوسى , ج 1, ص 377.
    (4) شبر بر وزن حسن , و شبير بر وزن حسين , و مبشر بر وزن محسن , نام پسران هارون بوده است و بوده است و پيغمبر اسلام (ص ) فرزندان خود حسن و حسين و محسن را به اين سه نام ناميده است - تاج العروس , ج 3 , ص 389, اين سه كلمه در زبان عبرى همان معنى رادارد كه حسن و حسين و محسن در زبان عربى دارد - لسان العرب , ج 66, ص 60.
    (5) معانى الاخبار, ص 57.
    (6) در منابع اسلامى درباره عقيقه سفارش فراوان شده و براى سلامتى فرزند بسيارمؤثر دانسته شده است . ر. به . ك . وسائل الشيعه , ج 15, ص 143 به بعد.
    (7) كافى , ج 6, ص 33

    اولین عضو پاتوق
    #157 ارسال شده در تاريخ 26th July 2009 در ساعت 18:30

صفحه 16 از 16 نخستنخست ... 6141516

موضوعات مشابه

  1. تفسیر ارگانیک از عاشورا و غیبت
    توسط اریانا1 در انجمن امام مهدی (عج) و انتظار
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 16th January 2009, 22:48
  2. بهائیت به روایت اسناد
    توسط secret در انجمن بخش متفرقه مذهبی
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 24th December 2008, 17:04

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •