مصر
كشف راهروها و اتاق‌هاي مخفي زير اهرام ثلاثه‌




جام جم آنلاين: پس از سال‌ها كاوش، مجموعه‌اي از راهروها و اتاق‌هاي مخفي زير اهرام ثلاثه‌ي مصر كشف شدند كه مي‌توانند راه را براي كشف رازهاي اهرام هموار كنند.


به گزارش ايسنا، زاهي هواس دبير كل ارشد هيأت آثار باستاني مصر از كشف مجموعه‌اي از راهروها و اتاق‌هاي مخفي زير اهرام ثلاثه‌ي مصر خبر داد و اظهار اميدواري كرد كه اين كشف بتواند راه را براي كشف رازهاي اهرام ثلاثه‌ي مصر، مجسمه‌ي ابوالهول و اثري معروف به مقبره‌ي خدا كه در ديوارنگاره‌هاي تمدن مصر باستان بارها از آن‌ها نام برده شده است، همواره كند.


كاوش براي كشف اتاق‌ها و راهروهاي مخفي زير اهرام ثلاثه‌ي مصر از سال 2002 ميلادي در قالب يك پروژه‌ي مشترك توسط باستان‌شناساني از مصر و گروهي از باستان‌شناسان موزه‌ي بريتانيا آغاز شده است و تا به‌حال آثار تاريخي زيادي كشف شده‌اند. البته نخستين پروژه‌ي كاوش براي كشف رازهاي اهرام ثلاثه در سال 1815 ميلادي توسط باستان‌شناسان كشور انگليس انجام شده است.

يكي از باستان‌شناسان اين پروژه در گفت‌وگو با خبرگزاري دولتي مصر، راهروهاي كشف‌شده را عريض و مملو از هزاران خفاش توصيف كرد كه در ابتداي ورود به آن‌ها، نفس كشيدن بسيار دشوار مي‌شود.
طبق متون تاريخي و ديوارنگاره‌هاي اهرام ثلاثه‌ي مصر، مقبره‌اي با عنوان مقبره‌ي خدا كه از آن به‌عنوان محل زندگي ارواح ياد مي‌شود، زير اهرام ثلاثه قرار دارد و از آن براي انجام مراسم تدفين استفاده مي‌شده است.

اهرام ثلاثه‌ي مصر و مجسمه‌ي ابوالهول، از آثار تاريخي شاخص جهان‌اند كه با چندهزار سال قدمت از جمله آثار ثبت‌شده‌ي مصر در فهرست ميراث جهاني يونسكو هستند.

تاكنون هيچ تصويري از اين كشف تاريخي در اختيار رسانه‌ها قرار نگرفته است.